I de tre publikationer til højre kan du læse mere om offentlig-private partnerskaber og relationen til de kommunale låneregler.
Et OPP-projekt betragtes efter lånebekendtgørelsen som en aftale om leje eller leasing. Kommuner og regioner er derfor omfattet af lånebekendtgørelsens deponeringsregler i forbindelse med OPP-projekter, når disse aftaler kan sidestilles med og erstatter en kommunal eller regional anlægsudgift.
Deponeringsreglerne har baggrund i lånebegrænsningen, idet aftaler om leje eller leasing af ejendomme, lokaler og anlæg mv. sidestilles med og opfattes som lån, når aftalerne erstatter en kommunal og regional egen- eller lånefinansieret anlægsudgift. Begrundelsen bag begrænsningen er bl.a. følgende tre forhold:
- At kommuners og regioners fremtidige råderum ikke i uhensigtsmæssigt omfang bliver begrænset af finansielle bindinger som følge af låne-, leje- og leasingaftaler truffet af nuværende kommunalbestyrelser og regionsråd.
- At overordnede samfundsøkonomiske hensyn varetages, idet der sikres en statslig styring af omfanget af kommunernes og regionernes opførelse af anlæg samt deltagelse i OPP.
- Deponeringsforpligtigelsen sidestiller ejer- og lejerforhold og sikrer, at det ikke er finansieringsmodellen, der er den motiverende faktor for at indgå aftaler om OPP (og andre leje/leasing-aftaler).
Lånebekendtgørelsens deponeringsregler betyder, at kommuner og regioner kun kan indgå i OPP-aftaler mod at deponere. Kommuner og regioner kan dog også indgå i OPP-projekter, hvis de har automatisk låneadgang eller har ledig låneramme.